Etter en vellykket serie med lette pansrede rekognoserings- og sambandskjøretøyer ble Ferret Scout Car brukt i utstrakt militær tjeneste i Storbritannia og Samveldet fra 1950-tallet og utover, og senere varianter av Ferret deltok i Gulfkrigen i 1990.
Ferret er en kjøretøytype som kan spores tilbake til den vellykkede Daimler Dingo-speiderbilen fra andre verdenskrig. Ferret ble konstruert med tanke på stealth, et lett og raskt pansret kjøretøy som kunne sondere fiendens stillinger og rapportere eventuelle svakheter tilbake til befalet, mens deres egne styrker kunne rykke ut for å utnytte det de fant.
Ferret veide rundt fire tonn i operativ vekt, var helsveiset og hadde panserbeskyttelse som kunne motstå de fleste håndvåpen, men ikke noe særlig tyngre, selv om det ikke var meningen at kjøretøyet skulle operere i direkte kamp mot fiendens tunge panser.
Hvis den skulle havne i trøbbel, ble den firehjulsdrevne Ferret drevet av en pålitelig 6-sylindret Rolls Royce-motor som ga den en toppfart på 45 mph, en hastighet den også kunne oppnå i revers om nødvendig, noe som kunne vise seg å være svært nyttig hvis mannskapet befant seg i en trang situasjon.