Fairey Gannet var et fly som må regnes som en av de mest særegne flytypene som noensinne har vært i Fleet Air Arm-tjeneste, og det var like kapabelt som det var unikt, og det var den eneste militære kontrakten som det berømte Fairey Aviation Company vant i etterkrigstiden. Gannet var uten tvil det mest ukonvensjonelle Fairey-flyet som kom i full produksjon, og ble utviklet som svar på et krav fra Royal Navy i 1945 om et avansert hangarskipsbasert, turbopropdrevet antiubåtjaktfly, som var robust nok til å tåle påkjenningene ved operasjoner til sjøs.
Gannet skulle motvirke den sovjetiske ubåtflåtens nylige ekspansjon i begynnelsen av den kalde krigen, og var utstyrt med det nyeste elektroniske deteksjonsutstyret. Hvis en fiendtlig ubåt ble oppdaget, kunne den merkes, spores og om nødvendig angripes ved hjelp av bomber, sjunkbomber, raketter og akustiske torpedoer som ble avfyrt fra luften.
Et trekk ved Gannet som bidro til å gi den et unikt utseende, var det innovative Armstrong Siddeley Double Mamba-motorsystemet. Det innebar at to gassturbinmotorer var montert side om side i nesen på Gannet, med en felles girkasse, men begge drev uavhengig av hverandre, og hver motor drev sin egen koaksialt monterte, motroterende propell. I tillegg kunne motorene gå på parafin og til og med diesel, som var tryggere å håndtere og mindre raffinert enn tradisjonelt flydrivstoff.
Dette arrangementet ga Gannet-mannskapene mer enn nok kraft til hangarskipoperasjoner, samtidig som de kunne være trygge på to motorer når de skulle ut på lange havpatruljer. Under flyging kunne piloten slå av en av motorene for å spare drivstoff, og selv om dette ville redusere Gannets maksimale hastighet, ville det forlenge flyets evne til å holde seg i ro. Vanligvis vekslet piloten mellom å bruke motorene under en lang patrulje, og kjørte hver motor i rundt en time før han byttet til den andre motoren - motoren som var montert på babord side, drev den fremre propellen.
Et annet unikt trekk ved Gannet-flyets design var det todelte vingesystemet, noe som ble utviklet for å gjøre det mulig for dette store flyet å operere trygt og å bli lagret om bord på et av Royal Navys relativt små hangarskip. Når en pilot aktiverte vingeutfoldingen, gjorde dette geniale systemet ikke bare vingene klare til flyging, men koblet også automatisk alle flykontrollsystemer, hydrauliske tilkoblinger og drivstoffrør til hovedsystemet, uten at bakkemannskapet trengte å gripe inn.
Det rapporteres at Gannet var så robust konstruert at da et av flyene mistet de ytre delene av begge vingene etter en spesielt voldsom manøver, klarte flyet likevel å komme seg trygt tilbake til hangarskipet, noe som bare kan ha gjort flyet enda mer elsket av besetningene.