En øy beskyttet av ånder
I brettspillet Spirit Island går øyas ånder sammen for å bli kvitt en trussel som har invadert øya. Det unike med spillet er at spillerne ikke konkurrerer med hverandre, men at det kreves samarbeid for å vinne. Freden på den fredelige paradisøya brytes når inntrengerne begynner å hugge ned trær og forurense jorda. Spillernes oppgave er å bruke åndenes spesielle krefter for å stoppe fienden og gjenopprette freden på øya. Hver ånd har ulike unike evner som smarte spillere til og med kan kombinere for å avskrekke fiendene enda mer.
Til tross for sitt lette tema og tegneserieaktige utseende er Spirit Island et svært dypt og allsidig strategispill som har gjort seg fortjent til en plass i spillhyllen til selv den mest ihuga entusiast.
Funksjoner:
- Mystiske ånder
- Utmerket samarbeidsspill!
- Spillere: 1-4
- Spillets lengde: 90-120 min
- Språk: Engelsk
- Aldersanbefaling: 13+
Forlagets beskrivelse:
I de mest avsidesliggende delene av verden finnes det fortsatt magi, legemliggjort av ånder fra landet, himmelen og alt annet i naturen. Etter hvert som Europas stormakter strekker sine koloniimperier lenger og lenger, vil de uunngåelig gjøre krav på et sted der åndene fortsatt hersker - og når de gjør det, vil landet selv kjempe tilbake sammen med øyboerne som bor der.
Spirit Island er et komplekst og tematisk samarbeidsspill som handler om å forsvare øya mot koloniserende inntrengere. Spillerne er ulike ånder fra landet, hver med sine egne unike elementære krefter. Hver tur velger spillerne samtidig hvilke av kraftkortene sine de vil spille, og betaler energi for å gjøre det. Ved å bruke kombinasjoner av kraftkort som samsvarer med en ånds elementære tilhørighet, kan man få gratis bonuseffekter. De raskeste kreftene trer i kraft umiddelbart, før inntrengerne sprer seg og herjer, mens annen magi er langsommere og krever omtanke og planlegging for å kunne brukes effektivt. I åndefasen får åndene energi og velger hvordan/om de skal vokse: for å gjenvinne brukte kraftkort, for å lete etter nye krefter eller for å spre sin tilstedeværelse til nye områder på øya. Invadererne ekspanderer over øykartet på en semi-forutsigbar måte. Hver tur utforsker de noen landområder (deler av øya); i neste tur bygger de i disse områdene og danner bosetninger og byer. I neste omgang herjer de der, bringer skitt til landet og angriper de innfødte øyboerne som er til stede. Øyboerne slår tilbake mot inntrengerne når de blir angrepet, og gir åndene annen støtte, men det er ikke sikkert at de alltid gjør det akkurat slik du hadde håpet. Noen krefter virker gjennom øyboerne og hjelper dem for eksempel med å fordrive inntrengerne eller rydde landet for skitt. Spillet eskalerer etter hvert som det skrider frem: Åndene sprer seg til nye deler av øya, på jakt etter nye og mer potente krefter, mens inntrengerne øker sine koloniseringsbestrebelser. Hver tur representerer 1-3 år med alternativ historie. I begynnelsen av spillet må hver eneste bosetning og by på brettet ødelegges for å vinne - men etter hvert som du skremmer inntrengerne mer og mer, blir det lettere å vinne: De vil flykte selv om det er flere bosetninger eller byer igjen. Nederlaget inntreffer hvis en ånd ødelegges, hvis øya oversvømmes av jord, eller hvis inntrengerkortstokken er oppbrukt før seieren er oppnådd. Spillet inneholder forskjellige motstandere å kjempe mot (f.eks. en svensk gruvekoloni eller en fjern britisk koloni). Hver endring utspiller seg på forskjellige måter, og byr på ulike vanskelighetsgrader for å holde spillet utfordrende etter hvert som du tilegner deg ferdigheter.