Det var en gang i et rike langt, langt borte, hvor alt var frodig og grønt. Enhjørningene minglet mellom trærne, og alvene og menneskene levde fredelig i harmoni med omgivelsene. Men et sted i utkanten av en lysning, halvt skjult mellom trærne, skjult av et stigende tåkeslør i halvmørket i en værbitt hytte, kryper en skikkelse sammen over en stor og illevarslende glødende krystallkule. En mumlende stemme synger eldgamle formler og oppfordrer den virvlende, glødende tåken inne i krystallen til å dele seg og gi et innblikk i fremtiden.
"Alt er i endring, ingenting virker sikkert. Kom, du romets og tidens lunefullheter, skilj sløret og vis oss hva som skal komme", mumler stemmen med antydningen av et øye som svakt reflekterer gløden foran panseret. Skikkelsens publikum, som bare så vidt er synlig i det svake lyset, lener seg nærmere og lytter oppmerksomt. "Tiden ebber ut og flyter, danner bassenger og rynker ... men når tåken skilles, er det bare vage bilder som stiger opp fra den andre siden av sløret. Hysj - ikke kom for nær, du vil vel ikke forstyrre de skjøre magiske vevene mine?" Skikkelsen, fortsatt bøyd over kulen, mumler og skyver den andre litt lenger inn i skyggene. "Ah, nå ser det ut til å klarne litt. Jeg kan se ... noe ... flere noe, antydninger til stemmer som gir ekko i disen. Et spedbarn, noe som skjer på Dommedagshøyden og samlingen av Snots råd - hva kan alt dette bety?"
På et øyeblikk blir lyset som reflekteres i øyet rødt, og en fjern, ond latter gir ekko gjennom skogen. Følg med når Den spådomsaktige ondskapen kommer tilbake!
Den absolutte ondskapen og dens betrodde hustjener, mørkalven Thalya, vender tilbake i Dungeons 4 etter hendelsene i den fabelaktige forgjengeren, for nok en gang å triumfere over de gode kreftene.
Bygg et koselig og komfortabelt fangehull som passer til skapningenes behov, og send dem deretter ut i Oververdenen for å minne de gode menneskene som bor der om at den absolutte ondskapen hersker over landene deres. Samle ondskapen din på nye og dynamiske måter, og slipp den løs på de frodige, grønne skogene og slettene i Overworld for å få dem over på den mørke siden. Men sørg for at fangehullet ditt er godt sikret med feller og forsvares av skapningene dine, for de irriterende oververdensmennene vil ikke bare sitte og tvinne tommeltotter mens du forvandler landet deres til den absolutte ondskapens mest behagelige ferieparadis.
Men hva er den lyden? "Gull, gull, gull og edelstener, gull og edelstener og gull!" Den eldgamle sangen gir ekko i hele underverdenen, akkompagnert av det klirrende stålet fra hammere og økser. Dvergene har ankommet for å gjøre krav på sin del av de rike ressursene, og sammen med alvene og menneskene i oververdenen sender de ut sine plyndringsgrupper for å finne Dungeons hjerte.
Dungeons 4 beholder ånden fra forgjengeren, men alt er nå større, bedre og med enda mer dynamisk Evilness™.