Er ryktene sanne? Kan dette være Alien-spillet vi ble lovet? Alien-spillet vi fortjener? Vi må bare vente og se, men ting begynner å høres ganske bra ut...
Ifølge spillrapporter er Alien: Isolation i stor grad fokusert på stealth-mekanikk, og i motsetning til de fleste videospilltilpasninger av Alien-serien, har Alien: Isolation få Aliens gjennom hele spilletiden, noe som krever at spilleren må gå ubemerket for å overleve å bli jaktet på. Det betyr ikke at det ikke skytes, du vil møte mennesker og androider for å få FPS-fyllingen din, men det bør ikke konsumere spillingen. Faktisk gjør det lettere å bli funnet hvis du øker lyset eller lyden.
Når det er sagt, er det mest spennende aspektet ved spillet romvesenet og dets AI, og hvordan det vil spore opp hovedpersonen vår. Både du og romvesenet vil ha måter å hindre hverandre på gjennom det ikke-lineære nivået (angivelig med flere utgangs- og inngangspunkter), men utviklerens mål er å få deg til å føle at AI-en sporer deg, lærer av deg og leker med deg. Som om ikke det er skremmende nok, vil du ikke kunne spore romvesenets spesifikke posisjon, og du har ingen informasjon i det hele tatt hvis romvesenet ikke beveger seg.
For å øke innlevelsen vil spillet ikke ha noen HUD på skjermen, noe som tvinger deg til å hemme oppmerksomheten din mens du bruker inventarelementene dine til å samle informasjon. Utviklerne går til og med så langt som å introdusere en dybdeskarphetseffekt som gjør det umulig å se hvor romvesenet befinner seg og hva som er foran deg på samme tid. Alien: Isolation har også et håndverkssystem som gjør det mulig for spilleren å lage våpen og verktøy for å forsvare seg. Gjenstandene som brukes til å lage våpen, dukker opp på tilfeldige steder i nivåene, noe som tvinger spillerne til å utforske for å finne dem ved hver gjennomspilling i stedet for å huske hvor de befinner seg.